Nosaltres anem a enfocar el nostre treball en les relacions dels adolescents amb els seus pares, perquè creiem que és un tema molt interessant i que ens afecta directament.
RSS

16 de maig del 2010

Dossier "LA VAQUILLA" Javier A, Maria C i Daniela H

ACTIVITAT 1. VOCABULARI ESPECÍFIC.

1. Uneix les paraules amb les seues definicions o sinònims.

1- I
2- J
3- F
4- G
5- H
6- D
7- C
8- E
9- A
10- B

2. Vocabulari.

GUERRA: Enfrontament entre països o bàndols que solen anar armades, que es defenen amb la violència i amb armes.
BATALLA: Combat entre dos o mes enemics amb un únic objectiu, intentar derrotar els altres.
GUERRA CIVIL: Un confrontament bèl•lic en que els seus participants no són sempre les forces militars regulars, si no que estan formades o organitzades per persones generalment de la població civil.
BOMBARDEIG: Fer foc continuat de projectils pesats contra una població des de l'exterior.
CROADA: Expedició militar contra els infidels, especialment per a recuperar els Sants Llocs, que publicava el Papa concedint indulgències a qui en ella participessin.
REREGUARDA: Part d'una zona ocupada per una força militar més allunyada de l'enemic.
FRONT DE GUERRA: És el teatre d'operacions on confronten diferents territoris en una guerra.
DERROTA: Vèncer a un rival en una competició, trobada esportiva, etc…
BÀNDOL: Facció, parcialitat, partit.

ACTIVITAT 2. CONTEXT:

1- Entre el 17 i 18 de juliol de 1936 i el 1 d’ abril de 1939.

2- Els bàndols en guerra es van denominar a si mateixos bàndol nacional (el vencedor, organitzat al voltant dels militars revoltats) i el bàndol republicà (el perdedor, que es va anar constituint al voltant del govern de la Segona República Espanyola).

3- Les circumstàncies històriques en les que es va desenvolupar la guerra, responien a problemes no resolts en la societat espanyola:
- Una economia endarrerida, incapaç de satisfer les necessitats del poble.
- Una oligarquia terratinent només preocupada pels seus beneficis i incapaç dels canvis més elementals.
- Una estructura social amb abismals diferencies entre pobres i rics, amb una menuda oligarquia poderosa, unes classes baixes en continu creixement, una classe mitja insuficient per a servir d’element equilibrador.
- Una polarització de la societat en dos bàndols, la dreta i l’esquerra entre les que existia una forta tensió.
4- Les principals potències democràtiques d'Europa, França (excepte un període inicial en el qual va vendre avions i proporcionar pilots a la República) i Gran Bretanya es van mantenir oficialment neutrals, però aquesta neutralitat era enganyosa, ja que van imposar un embargament d'armes i un bloqueig naval a Espanya, a més d'intentar descoratjar a la participació antifeixista dels seus ciutadans en suport de la causa republicana. Però tot i aquests intents, molts francesos i anglesos (Malraux, Orwell, etc.) Van participar individualment com a voluntaris en la lluita.
5- La Guerra va ser guanyada pel bàndol feixista, els factors que van afectar a aquesta van ser els atacs de Franco cap a les zones més febles dels republicans. La mala organització de l'exèrcit republicà i la seva falta de disciplina davant de la claredat de l'objectiu que tenia l'exèrcit feixista, van ser unes de les causes decisives de la pèrdua de la guerra del bàndol republicà
6- La principal conseqüència de la pèrdua de la guerra fou la dictadura del general Francisco Franco que va assolar España durant quasi 40 anys i la repressió i censura d’ aquest totalitarisme.

ACTIVITAT 3. ARGUMENT.

La història transcorre durant la Guerra Civil Espanyola. La pel•lícula narra la historia d’un grup de soldats del ban republicà que emprenen la temerària acció d’infiltrar-se en el poble del costat, “en zona Nacional”, per a robar una vaqueta i així emprenyar-los les festes i de pas menjar-se-la per a posar la moral de les tropes republicanes a prova d’abusos. Aquesta missió es va convertir en una odissea des del moment que van arribar a la plaça de bous, a causa dels continus combats que van anar esclatant.

ACTIVITAT 4. PERSONATGES.

1 - H
2 - G
3 - F
4 - B
5 - A
6 - C
7 - D
8 - E

4.2. Es pot veure que els soldats tenen preocupacions quotidianes quan intercanvien el paper de fumar per tabac amb els soldats del bàndol contrari. A més, quan, al poble, van al prostíbul anteposant les seues necessitats biològiques a la seua missió.

ACTIVITAT 5. ANÀLISI.

5.1. Una metàfora de la pel•lícula és que als soldats republicans els passa el mateix amb la vaqueta que amb la Guerra Civil, que lluiten molt per aconseguir-les, però mai arriben a guanyar-les.

5.2. Podem dir que la pel•lícula és un al•legat antibel•licista perquè lluny de donar una visió patriòtica de la guerra, intenta que la gent puga veure la part còmica i sense raó d’aquesta.


ACTIVITAT 8. D’UNA IMATGE, MIL HISTÒRIES...

LIBERTARIAS!
Aquest fotograma te lloc al carrer on un grup de dones anarquistes es manifesten per la igualtat contra els nacionals i els comandaments republicans.
Els personatges es un grup d’anarquistes. Al voltat no hi ha ningú, sols apareixen elles en primer lloc.
Dins del context de la Guerra Civil situaria l’escena com a una imposició de les dones cap a els nacionals i els comandaments republicans.
A continuació aconseguiran els seus objectius, reivindicar la igualtat de les dones anarquistes.

¡AY, CARMELA!
L’escena té lloc al que pareix un pati d’una casa antiga.
Pense que el que passa és que als protagonistes els han “pillat” fent alguna cosa que no devien i per això estan tant asustats.
A la imatge apareix una dona abraçada a un home, que pareix la seua parella. A més, a la esquerra de la dona hi ha un xic jove, que podria ser el seu fill i al fons apareixen uns homes observant l’escena des de lluny.
Dins del context de la Guerra Civil situaria l’escena com a una detenció d’alguna persona del bàndol republicà per part dels falangistes.
Supose que a continuació s’emportaran a la parella per a tancar-los a la presó.

LA BUENA NUEVA
A l’escena, un xic molt ben vestit, que té l’ull morat, a causa d’una punyada, està assegut a un tren i pareix que se’n vaja a anar lluny d’on viu, ja que està trist.
Al voltant del tren, es poden veure dos homes, vestits amb l’uniforme de la Guàrdia Civil i alguns soldats.
L’escena podria pertànyer a la cerca d’algun membre del partit falangista per que ha fet alguna cosa que no devia.
Supose que els Guàrdies Civils que es veuen per la finestra del vagó estaran buscant a el xic que va al tren per a detenir-lo.

LA LENGUA DE LAS MARIPOSAS
En l’escena apareix el mestre i els xiquets, en un bosc de Galícia, pareix tindre lloc a la matinada. Crec que els xiquets li pregunten al mestre que podria passar si els seus ideals no foren els adequats.
Els personatges són el mestre, republicà, i els alumnes en plena excursió.
Doncs imagine que com estan a Galícia deuen haver més plantes i una gran gespa verda, amb tranquil•litat i un cel sense núvols.
Es troben al començament de la Guerra Civil Espanyola, és a dir, a l’any 1936.
A continuació, imagine que caminaran i donaran un passeig, tranquil on cada vegada els xiquets s’introdueixen més cap a l’opinió i la ideologia del mestre.

TIERRA Y LIBERTAD
A l’escena s’observen dos homes, amb cara enfadada i un gest de dolor, supose que els homes estan patint per veure caure un dels seus companys britànics. Té lloc a una reierta en la que els dos bàndols actuen sense cap motiu valuós.
En aquesta imatge crec que apareixen el protagonista i un company del mateix bàndol, per la situació en que es troben i el mateix sofriment que estan patint.
Pense que al voltant hi ha sang, companys i enemics a terra, morts que han pagat els seus ideals o no amb la mort.
Es situa en l’any1937, en plena Guerra Civil i lluita contra el feixisme.
A continuació en aquesta escena, pense que hi hauran més morts, i morirà el protagonista que en l’últim moment pensarà en el valor de la vida i en les conseqüències de la mort.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada