ACTIVITATS DE PREPARACIÓ:
Act 1 VOCABULARI ESPECÍFIC
Vocabulari 1.
Uneix les paraules amb les seues definicions o sinònims
1: J 2: I 3: G 4: F 5: H 6: D 7: C 8: E 9: A 10: B
Vocabulari 2.
Guerra: Enfrontament armat entre diferents nacions per aconseguir objectius diferents.
Batalla: Enfrontament directe dins d’una guerra
Guerra Civil: Guerra en que els dos bàndols oposats són del mateix país.
Bombardeig: Atac a una regió o zona utilitzant avions per a llançar bombes.
Croada: Lluita amb fins religiosos.
Rereguarda: En el lèxic bèl·lic es la part trasera d’un país, batalló o tropa
Front de guerra: És on els dos o més bàndols s’enfronten directament.
Derrota: Quan en una guerra un dels dos bàndols es conquerit o expulsat.
Bàndol: País o grup de gent de una mateixa ideologia o objectiu.
Act 2 CONTEXT
Quan va tindre lloc? 17 de juliol de 1936-1 d'abril de 1939
Qui va participar? Republicans: Exèrcit Popular de la República, ERC i EC, CNT-FAI, UGT, POUM i PSUC, Unió Soviètica i Brigades Internacionals. Bàndol nacional: Falangistes, Carlins, Regne d'Itàlia i Tercer Reich.
Quines van ser les causes?
Una economia endarrerida, incapaç de satisfer les necessitats del poble.
Una oligarquia terratinent sols preocupada pels seus beneficis i incapaç dels canvis més elementals.
Una estructura social amb abismals diferencies entre pobres i rics, amb una xicoteta oligarquia poderosa, unes classes baixes en continu creixement, una classe mitjana insuficient per servir d’element equilibrador.
Una forta polarització de la societat en dos bàndols, la dreta i l’esquerra entre les que existia una forta tensió.
Quina actitud van tindre les potències estrangeres? Els de esquerra donaven suport a la República i els de dretes al bàndol nacional.
Qui va guanyar la guerra i quins van determinar la victòria? Va guanyar el bàndol nacional, van guanyar per que tenien millor armament i més suport internacional. També va estar millor organitzat que el dels republicans.
Quines conseqüències va tindre la derrota? La fi de la República.
ACTIVITATS PER A DESPRÉS DE VEURE LA PEL·LÍCULA:
Act 3 ARGUMENT
A continuació, us presentem un text on s’explica l’argument de la pel·lícula però qie té errors de contingut, ortografia i expressió. Torneu a redactar-lo.
La història transcorre durant la Guerra Civil la pel·lícula narra la història d’un menut grup de soldats del bàndol republicà que sense demanar permís emprenen la temerària acció d’infiltrar-se en el poble del costat “zona nacional” per a robar una baqueta i així, emprenyar-los les festes i de pas, menjar-se la vaca, per a posar la moral de les tropes republicanes a prova d’abusos aquesta missió es va convertir en una odissea dónes del moment en què arriben a eixa plaça de bous, a causa dels continus combats que van esclatant.
Act 4 PERSONATGES
Relaciona cada personatge amb la descripció adequada.
1: H 2:G 3:F 4:B 5:A 6:C 7:D 8:E
Act 5 ANÀLISI
5.1 Explica una metàfora o imatge simbòlica que aparega en la pel·lícula. Que veiem? Que representa?
5.2 Per què podem dir que Berlanga, amb aquesta pel·lícula intenta fer un al·legat antibel·licista?
Act 6 OPINIÓ
En grup trieu diferents aspectes relacionats amb el tema que resulten polèmics. Després selecciona un d’ells i exposa en una carta al director la teua opinió respecte el mateix.
ACTIVITATS D’AMPLIACIÓ:
Act 7 CONTA’M. MEMÒRIA DEL S. XX ENTRE ELS NOSTRES IAIOS
(GRABACIÓ)
Act 8 D’UNA IMATGE, MIL HISTORIES...
En parelles (o en grups), llegiu la sinopsis de cada pel·lícula i després comenteu els fotogrames corresponents al següent:
Descriu què està passant en l’escena. Descriu amb precisió: On té lloc?, que fan?, el context (primer pla, segon pla)
Digues que creus que són els personatges que apareixen en els fotogrames
Imagina les que creus que hi ha al voltant de la imatge
Situa l’escena dins del context general de la Guerra Civil
Imagina el què veus que passarà a continuació
Tria un dels fotogrames i redacta un breu relat a partir de les idees que han sorgit en el treball en grup.
“LIBERTARIAS”:
- Té lloc al carrer i estan fent una manifestació. Al primer pla es troben les dones i al segon el carrer.
- Les dones són les protagonistes de la pel·lícula.
- Al voltant hi deu haver gent i cases, per que estan al carrer.
- Un grup d’anarquistes en el bàndol republicà que estaven a favor de la igualtat de les dones a la política.
- Anirà un dictador i les farà tancar per que estan manifestant-se.
“¡AY, CARMELA!”:
- Té lloc a un refugi i estan asustats per que estan en el bàndol nacional. Al primer pla apareixen els protagonistes i darrere els altres personatges.
- Els protagonistes.
- Al voltant hi ha gent.
- Estan amenaçats per uns soldats nacionals.
- Que els afusellaran.
“LA BUENA NUEVA”
- Té lloc en un tren i esta de viatge. Al primer pla està un xic i darrere els soldats.
- El protagonista.
- Al voltant hi deu haver gent.
- Al final de la Guerra Civil.
- Aconsegueix sobreviure amb l’ajuda d’una professora seua.
“LA LENGUA DE LAS MARIPOSAS”
- Té lloc en un bosc on estan explorant-lo uns xiquets. Al primer pla hi ha xiquets amb el professor y darrere arbres.
- Els protagonistes.
- Al voltant hi ha arbres.
- Estan donant classe al bosc.
- Que aprendran com situar-se al bosc.
“TIERRA Y LIBERTAD”
- Té lloc al carrer i estan xillant de dolor. Al primer pla trobem dos homes i darrere mes persones.
- Són els protagonistes.
- Al voltant hi ha més allistats en les Brigades Internacionals.
- Que els mataran per revolucionar-se.
17 de maig del 2010
DOSSIER LA VAQUILLA. Paula H, Ariadna R i Arnau B.
Posted in HISTORIA Arnau Ariadna Paula |
16:21 | by Paula
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada